top of page

Stop med at blende ind: Sådan får du brandingbilleder, der bliver husket

  • theresaelassen
  • 20. okt.
  • 6 min læsning
ree

Du ved det nok godt - verden scroller hurtigt. Og i dag handler en succesfuld brandingfotografering ikke bare om at få taget flotte billeder...


Det handler om at fange opmærksomhed, skabe forbindelse og gøre dit brand genkendeligt, uanset hvor (og hvilken platform) du dukker op.


Brandingbilleder er ikke bare “nice to have”, de er din virksomheds visuelle stemme - den der fortæller dine kunder hvem du er, og hvorfor de skal vælge lige netop dig.


I det her blogindlæg deler jeg mine bedste tips til, hvordan du får billeder der ikke bare ser professionelle ud, men som faktisk arbejder for dig og din forretning.


1. Hvad er branding fotografering og hvorfor betyder det så meget?


At investere i branding fotografering handler ikke kun om at “få taget nogle billeder”.

Det handler om at forme måden verden ser din forretning på.

Dine billeder er ofte det første indtryk dine potentielle kunder får af dig/din forretning. De fortæller hvem du er, hvad du står for, og hvordan du gerne vil huskes. Når du viser billeder der føles som dig - og ikke bare viser dig - skaber du en helt anden tillid og genkendelighed.


2. De vigtigste elementer i stærk branding fotografering

For mig handler det om konsistens og forbindelse.


Dine billeder skal være genkendelige som dig - uanset om man møder dig på Instagram, LinkedIn eller din hjemmeside. Samtidig skal de også vise den ægte, menneskelige side. Det, der gør dig relaterbar og troværdig.


Når du rammer balancen mellem professionelt og autentisk, får du det bedste fra begge verdener: et stærkt, visuelt udtryk - og billeder, der skaber tillid.


3. Sådan sikrer du sammenhæng i dine billeder under et fotoshoot


Konsistens/sammenhæng handler ikke om at gentage sig selv - det handler om at have et formål.


Selv hvis du laver noget af dit content selv, kan du skabe sammenhæng ved at:


  1. Holde dig til en fast farvepalette.

    Brug de farver du allerede bruger i dit brand. Neutrale farver virker altid godt og så kan du tilføje 1-2 af de farver du bruger i din forretning. Brug farverne på tværs af dine outfits, rekvisitter og baggrunde.


  2. Brug ensartet lys.

    Belysning er en nøglekomponent i fotografering - balancen mellem det lyse og mørke; hvad der er skyggelagt og hvad der er fremhævet. En dag med solskinspauser eller uregelmæssig belysning kan ødelægge billeder, da målet er at skabe sammenhæng og visuelle elementer, der føles genkendelige som "dig", uanset hvor dit publikum ser dem.

  3. Udvalgte rekvisitter.

    Udvælg en håndfuld rekvisitter der matcher dig og dit brand og brug dem på tværs af dine forskellige billeder. Det kan også være rekvisitter/ting du bruger i din forretning. På den måde kan du få et mere varieret og friskt look og inkorporere noget der gør dig/din forretning endnu mere genkendelig.

  4. Planlæg dit content.

    Balancer dine professionelle branding billeder med mere afslappede, autentiske Iphone billeder. De kan noget forskelligt og har begge sine roller, men din brandhistorie binder dem sammen.


  1. Styling tips til branding fotografering: rekvisitter, lys og stemning

Styling er at fortælle en historie med detaljer - teksturer, farver og genstande der øjeblikkeligt signalerer, hvad dit brand handler om.


Tænk på det som at gå ind i en smuk butik eller et luksuriøs spa-ophold. Alt er gennemtænkt, så du kan mærke brandet før et eneste ord bliver sagt.


Bevidst styling handler ikke om at tilføje flere ting - det handler i langt højere grad om at tilføje de rigtige ting og detaljer, så dit brand føles sammenhængende, genekendeligt og som dig.


  1. Sådan skaber du unikke branding billeder der står ud i mængden

Jeg ser dette som en invitation til at måtte drømme lidt større.


Den hurtigste måde at blende ind, er at gå den sikre vej og kopiere hvad din konkollega gør. De brands der står ud i mængden, er dem der skifter sit mindset fra "Hvad bliver der forventet?" til "Hvordan ville det se ud, hvis jeg dukkede op som go-to personen i min branche/niche?"


Dét er, hvad branding billeder med intention bag er. Det er at gøre noget med formål - de farver du har på, de lokationer billederne bliver taget ved, de rekvisitter du bruger, ja endda den måde du viser dig frem foran kameraet. Alle de små detaljer er det der gør, at resultatet bliver helt unikt og helt 100% dig selv.


Så når du planlægger dit branding shoot, så spørg lige dig selv: Afspejler det her den oplevelse jeg ønsker folk skal have af mit brand? Hvis svaret er ja, er du på rette vej.


  1. De mest almindelige branding foto-fejl, og hvordan du undgår dem


  1. Ikke at planlægge hvor billederne skal bruges henne

Alt for mange mennesker går ind til sit branding shoot, uden overhovedet at overveje hvor billederne skal bruges henne - på hjemmeside, sociale medier, annoncer/kampagner. Hvis du ikke peger det ud først, kan du risikere at ende ud med billeder der er virkelig flotte, men som ikke gør sit arbejde for dig i sidste ende.

  1. Ikke planlægger logistikken for dagen

Tiden er knap og flyver afsted på et branding shoot, så at være organiseret er en vigtig huskeregel. Forbered dine outfits, hav en liste med hvis du er kommet i tanke om bestemte billeder du ønsker (vi planlægger en liste over de vigtigste billeder på planlægningsmødet op til shoot-dagen), plan for modeller hvis du skal bruge det, makeup/styling osv.


Jeg hjælper altid gerne med at planlægge alle disse ting sammen med dig, så du ikke står alene med det. Det gør vi på det planlægningsmøde der er, forud for dit branding shoot.


Sandheden er, stærkt branding fotografi er sjælendt tilfældigt.



  1. Budget-venlig branding fotografering for små virksomheder


Du behøver ikke hundredvis af billeder, du skal bare bruge de rigtige. I stedet for at sigte efter flere shoots om året, så fokuser på mindre, mere målrettede shoots og invester dine penge der hvor det tæller.


Arbejd med en fotograf der forstår branding, følg din designers visuelle retning og hvis du kan, så skaf dig en stylist til at få hvert billede til at skille sig ud. På denne måde opbygger du et bibliotek af billeder, der rent faktisk fungerer for dit brand og giver dig præcis det, du har brug for.


En håndfuld perfekt udførte, brand-baserede billeder vil gøre meget mere for dig end en kæmpe portion middelmådige billeder. Tænk på et branding shoot som en investering - en vigtig del af din markedsføringsplan.


Disse billeder er det, der vil placere dig foran dine ideelle kunder og hjælpe din virksomhed med at vokse.


  1. Essentielle branding-shots din forretning skal have


  1. Et stærkt portrætbillede

Det betyder ikke at det behøver at være det klassiske blazer/power shot mod en hvid baggrund. Det betyder bare at det skal være et stærkt billede af dig, i en setting der giver mening for dig og matcher dit brand.


  1. Lifestyle billeder

Dette skal være af dig og/eller dit team in action. (Altså: når du gør det, du er bedst til!)


  1. Produkt- eller ydelses close ups

Vis dine produkter eller ydelser/services på en måde, så de er uundgåelige at ville købe/have.


  1. On-brand hjemmeside-banner billeder/videoer

Et hero-billede eller flere videoklip der er samlet øverst på din hjemmeside, der hurtigt kan fange din hjemmesidebesøgende og gøre ham/hende interesseret i at se mere. Det kan være billede/videoer af dig, dit produkt/ydelse og/eller begge.



  1. Visuel storytelling-tip: hav styr på din retning inden dit shoot

Nøglen til gode branding billeder, sker før dit branding shoot: Hav styr på dit brand og retningen - dine brandfarver, stil, stemning og din generelle brandidentitet- og vibe.


Hvis du før har arbejdet sammen med en branddesigner eller lign. har du måske allerede arbejdet med dette. Hvis ikke, kan det virkelig godt betale sig at dykke lidt ned i disse ting inden du får skabt dine branding billeder.


  1. Det sidste du skal vide

Stærk branding fotografering handler om mere end bare at se godt ud - det handler om at være bevidst, konsekvent og autentisk i hvert eneste billede. Fra planlægning af din visuelle retning og styling, til valg af den rigtige belysning, rekvisitter og lokationer - bidrager hver beslutning til et sammenhængende brand, der resonerer med dit publikum og understøtter virksomhedens vækst. Selv med et begrænset budget kan fokus på en målrettet, veludført fotografering give langt mere værdi end store mængder generiske billeder.


I sidste ende er brandfotografering en investering i, hvordan din virksomhed opfattes, hvilket hjælper dig med at skille dig ud, opbygge tillid og tiltrække dine ideelle kunder. Ved at gribe dine visuelle elementer strategisk an, transformerer du dine billeder fra simple billeder til et kraftfuldt værktøj, der fortæller din brandhistorie med et enkelt blik.


For mere inspiration, tips og indsigt bag kulisserne, kan du følge mig på Instagram: @Fotograftheresalassen .







 
 
FE98A418-4755-40B3-9072-61462A531304.png

Følg med på Instagram 

@fotograftheresalassen

Fotograf Theresa Lassens logo.

Info@therees.dk
CVR 41411325
7830 Vinderup

© 2025 THERESA LASSEN
bottom of page